کار تحقیقاتی: مجموعه‌ای از مهارت‌ها

شاید در نگاه اول فقط به نظر برسد که می‌روی در آزمایشگاه و یک سری تکنیک‌ها را انجام می‌دهی و سرت مدام توی کتاب و درس و علم و آزمایش‌ها است. اما وقتی وارد کار می‌شوی تازه می‌فهمی که کاملاً متفاوت است. متوجه می‌شوی که نیاز به مهارت‌هایی داری که دانشگاه به تو یاد نداده و حتی گاهی اوقات ضرورت دانستن آن‌ها را هم به تو نگفته است.

یادگیری مباحث علمی و کارهای عملی دانشگاه ابتدایی‌ترین چیزی است که باید فرابگیری. دروس دانشگاه و البته فراتر از دانشگاه، آن علمی که خودت یاد می‌گیری، پایه‌ای است که به وسیله آن می‌توانی در علم جلوتر بروی. اما این فقط بخشی از نیازهای تو در مسیر تحقیقاتی است.

اجرای یک کار تحقیقاتی مثل اداره کردن یک مجموعه است.  

  • باید بتوانی تیم خوبی بسازی و به خوبی آن‌ها را هماهنگ کنی. پیش از آن خودت باید یاد گرفته باشی به عنوان عضو یک گروه به خوبی عمل کنی. سرمایه انسانی مهم‌تر از بودجه تحقیقاتی است. باید خودمان همگام با کار پژوهشی رشد کنیم. کار تحقیقاتی صرفاً یک عنوان در رزومه ما نشود، وسیله‌ای برای شناخت استعدادها و تقویت مهارت‌هایمان باشد.
  • باید توانایی ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن با افراد مختلف را داشته باشی. از صحبت کردن با شرکتی که می‌خواهی ماده اولیه‌ای را زودتر برایت بفرستند تا نمونه‌ات از بین نرود تا متقاعد کردن مسئول آزمایشگاه برای این که وقت بیشتری در آزمایشگاه به تو بدهند.
  • باید بتوانی متناسب با مخاطبت کارت را به خوبی ارائه بدهی. گاهی این مخاطب سرمایه‌گذاری است که می‌خواهی قانعش کنی، گاهی دانشجویانی است که می‌خواهند در مورد کارت بدانند و گاهی اوقات در یک کنفرانس علمی می‌خواهی کارت را نمایش بدهی.
  • باید از همان اول این را بدانی که باید صبر و استمرار زیادی داشته باشی. بارها همه چیز را آماده می‌کنی و فکر همه چیز را می‌کنی و با استاد و تیمت زمان هماهنگ می‌کنی و تست را انجام می‌دهی و جواب نمی‌دهد. یک بار نمونه آلوده می‌شود، یک بار ماده اولیه کهنه شده است و جواب نمی‌دهد و یک بار هم به دلیل نامعلومی که هیچ وقت نمی‌فهمی باز جواب نمی‌دهد. و تو باز هم باید از اول همه چیز را بررسی کنی و مشکلات احتمالی را حل کنی و یک بار دیگر تست را انجام دهی. باید حال و حوصله کار طولانی مدت را داشته باشی.
  • باید مدام در حال به روز کردن دانش و مهارت‌های خود باشی. مهم نیست استادی یا دانشجو. علم در حال پیشرفت است و اگر تو پیشرفت نکنی جا می‌مانی. همیشه باید در حال آموختن باشی.
  • همیشه باید در طول کار تحقیقاتی‌ات هم به سرچ و پژوهش در مورد آن ادامه دهی و با شروع کار مطالعه را کنار نگذاری
  • باید یاد بگیری مواد اولیه‌ات را از چه شرکت‌هایی خریداری کنی
  • چگونه بودجه‌ات را به بهینه‌ترین شکل مصرف کنی
  • با چه تکنیک‌هایی بهتر می‌توانی آزمایش را انجام دهی و نتیجه دقیق‌تر و سریع‌تری بگیری
  • و…  

تحقیق و پژوهش مجموعه از مهارت‌ها است و بهترین راه برای یاد گرفتن آن‌ها زودتر وارد کار شدن و شروع کردن است. مهم نیست روی چه موضوعی کار می‌کنی. در ابتدا فقط وارد کار شدن و انجام یک طرح تحقیقاتی می‌تواند به تو در یادگیری این مهارت‌ها کمک کند.
لازم نیست حتماً موضوع طرح درمان سرطان باشد تا در آن همکاری کنی. هر تحقیقی ارزشمند است و در ابتدای کار نیاز است که فقط وارد کار شوی تا ابعاد مختلف کار و نحوه کار کردن را بیاموزی.

وقتی خودت در انجام کار مهارت پیدا کردی می‌توانی در موضوعات تخصصی و مورد علاقه‌ات به تحقیق بپردازی.

آن وقت با بالاتر رفتن سطح علمی‌ات راحت‌تر می‌توانی ایده‌هایت را اجرایی کنی. چون مهارت‌های انجام کار تحقیقاتی را از مدت‌ها پیش در خودت ساخته‌ای.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط