کار مناسب من چیست؟

قبلاً فکر می‌کردم که در ابتدای کار باید شغلی که می‌خواهم در آینده داشته باشم کاملاً مشخص باشد تا از همین الان روی آن کار کنم. هنوز هم اعتقاد دارم که باید بدانم می‌خواهم چه کاری انجام دهم و هرچه زودتر کار کردن روی آن را شروع کنم تا در بلندمدت به نتیجه برسم. اما ضرورتی ندارد که از همین الان بدانم عنوان کارم چیست. منظورم این است که از همان روز اول نمی‌توان گفت که می‌خواهم تدریس کنم یا در آزمایشگاه کار کنم یا آزمایشگاه تأسیس کنم یا محقق شوم یا وارد تولید شوم و… .
این حیطه خیلی گسترده است و شغل‌های متنوع و زیادی را شامل می‌شود و کسی که تازه وارد این حیطه می‌شود روی این جنبه‌ها شناخت ندارد و نمی‌تواند انتخاب کند که علاقه‌اش چیست و در آینده دقیقاً می‌خواهد کدام یک را به عنوان شغل حرفه‌ای خود ادامه دهد.
پس نیاز نیست که از همان ابتدا مشخص کنی که دقیقاً می‌خواهی چه شغلی داشته باشی. اما به این معنی نیست که دست روی دست بگذاری تا زمان بگذرد و با جنبه‌های مختلف حوزه کاری‌ات آشنا شوی. اگر دست روی دست بگذاری با گذشت زمان هم با این جنبه‌ها آشنا نمی‌شوی. بلکه باید از همان ابتدا وارد کار شوی و کارهای مختلف را امتحان کنی تا در کار متوجه شوی که علاقه‌ات چیست. می‌توانی در اجرای کارهای تحقیقاتی مشارکت کنی، شرکت‌های مختلف را ببینی، با اساتید یا فعالان حوزه‌های مختلف مشورت کنی و… .
اگر می‌خواهی جنبه‌های مختلف کارت را بشناسی باید آن‌ها را امتحان کنی. در اوایل کار سخت‌گیر نباش و کارهای مختلف را امتحان کن. ممکن است علاقه‌ات را در چیزی که اصلاً به آن فکر نمی‌کردی پیدا کنی. کار کردن باعث شناخت می‌شود. هم شناخت کار و هم شناخت خودمان. پس علاوه بر یادگیری دروس در فعالیت‌های دیگر هم مشارکت کن تا بتوانی ابعاد کار را بهتر بشناسی و بتوانی شغل موردنظرت را پس از شناخت پیدا کنی. در این کار کردن گاهی شغل‌های جدیدی را می‌شناسی که قبلاً آن‌ها را نشنیده بودی. گاهی هم ممکن است مهارت‌ها و دانشی که در این راه کسب می‌کنی کمکت کند تا خودت شغلی را متناسب با خودت بسازی و بنا کنی. شاید هم حتی متوجه شوی که تحقیق و آزمایشگاه اصلاً به درد تو نمی‌خورد و وارد حیطه دیگری شوی.
پس در ابتدای راه به یادگیری در مورد حوزه کاری‌ات بپرداز و کارهای مختلف را امتحان کن. این کار هم به شناخت بهتر تو از رشته‌ات و از خودت کمک می‌کند و راه پیدا کردن شغل مناسبت در این حوزه را هموار می‌کند و هم این که در این راه مهارت‌هایی به دست می‌آوری که در آینده در هر شغلی می‌توانی از آن‌ها استفاده کنی.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط