نوشتن علمی

امروز دوره‌ای را در سایت Coursera شروع کردم. سایتی است که دوره‌های زیادی در رشته‌های مختلف و موضوع‌های مختلف دارد که تعداد زیادی از آن‌ها هم رایگان هستند. من دوره‌ای با موضوع Writing in the Sciences یا نوشتن علمی را شروع کردم. علت این بود که همیشه نوشتن و حتی خواندن مقاله‌ها و متن‌های علمی برایم سخت بوده است. در این دوره ثبت‌نام کردم چون می‌خواستم اصول نوشتن علمی را یاد بگیرم و بتوانم راحت‌تر بنویسم و مفهوم را بهتر منتقل کنم. امروز قسمت‌های اولیه دوره را دیدم. مدرس دوره خانم  Kristin Sainaniاستاد دانشگاه استنفورد است. در ابتدا گفت که در نوشتن متون علمی افراد سعی می‌کنند طوری بنویسند که مثلاً خیلی خاص و سطح بالا و علمی به نظر بیاید؛ ولی چیزی که باید برایمان مهم باشد این است که بتوانیم مفهوم را به خوبی به خواننده منتقل کنیم و واضح و شفاف بنویسیم. اگر یک موضوع علمی پیچیده است نحوه منتقل کردن آن به خواننده و توضیح دادن آن نباید پیچیده باشد.

در قسمت بعدی در مورد حذف موارد اضافه از نوشته که نقشی در انتقال مفهوم ندارند و فقط نوشته را طولانی‌تر می‌کنند صحبت کرد و همراه با آن مثال‌هایی از مقاله‌هایی که در مجله‌های معتبر و بزرگ چاپ شده بودند آورد. مثلاً یک پاراگراف از یک مقاله را می‌آورد و نشان می‌داد که بعضی از جملات و افعال آن تکراری هستند یا مثلاً قیدهایی در آن به کار رفته که می‌توانیم آن‌ها را حذف کنیم بدون این که معنای جمله آسیبی ببیند. در نهایت کل مفهوم آن چند خط را در دو سه جمله خلاصه می‌کرد به طوری که مفهوم را خیلی واضح‌تر بیان کرده بود. فهمیدن متن اولیه خیلی سخت بود؛ ولی پس از تغییر به راحتی با یک بار خواندن می‌شد متوجه منظور نویسنده شد.

من همیشه فکر می‌کردم نوشتن مقاله‌ها و متون علمی متفاوت از نوشتن متن‌های دیگر است. البته که نوشتن متون علمی و هر سبک دیگری از نوشتن اصول خاص خودش را دارد. اما فکر می‌کردم که موقع نوشتن یک مقاله باید ساختارهای خاصی را به کار ببریم و جملات را به شکل خاصی بیان کنیم و اگر برخی جملات نامفهوم و پیچیده نوشته شده‌اند به علت این است که در مقاله علمی باید به این شکل نوشته شود. اما امروز توضیح می‌داد که هدف اصلی نوشتن مقالات علمی انتقال مفهوم است و جملاتی که در نهایت ویرایش می‌کرد جملاتی واضح بودند که فهمشان ساده بود. موقع خواندن مقاله‌های علمی خیلی مواقع نمی‌فهمیدم چه می‌گویند و مجبور می‌شدم یک قسمت را چندین بار بخوانم تا متوجه شوم چه گفته و فکر می‌کردم که به خاطر این است که من تازه کارم و خوب بلد نیستم. اصلاً در این دوره ثبت‌نام کردم که با این روش نوشتن آشنا شم. اما برایم جالب بود که امروز حین بررسی مثال‌ها می‌گفت که این جملات که تازه از بهترین ژورنال‌ها بودند، به راحتی فهمیده نمی‌شوند و نباید به این شکل نوشته شوند. پس فهمیدم اگر خواندن و فهمشان سخت پس مشکل فقط از تازه کار بودن من نیست و خود متن‌ها هم ساده و واضح نوشته نشده‌اند.  

می‌خواهم نوشته‌های خوب را بخوانم و خودم هم حین آموزش گرفتن بنویسم تا یاد بگیرم واضح و شفاف منظورم را بیان کنم. نوشتن علمی نباید سخت و غیر قابل فهم باشد؛ بلکه باید بتواند مفهوم را با شفافیت و وضوح به مخاطبش منتقل کند.  

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط