واکنش به موفقیت دیگران

فرض کنیم یک نفر با شرایط مشابه ما پیشرفتی بسیار سریع‌تر و بهتر از ما داشته است. کسی که هم‌سن ما است یا در مرحله تحصیلی یا کاری مشابه ما است اما به مهارتی دست یافته یا دستاوردی داشته است که ما هم خیلی دلمان می‌خواهد در آن سطح باشیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم به آن برسیم.

در این مواقع چه واکنشی می‌دهیم و با خودمان چه فکری می‌کنیم؟

گاهی افکارمان در این موقعیت ممکن است آسیب‌زا باشند. ممکن است از دست خودمان عصبانی شویم، به خودمان بگوییم ما هیچ کاری نکرده‌ایم یا در زندگی عقبیم. قابلیت‌های خودمان را زیر سؤال ببریم و فکر کنیم ما توانایی انجام کاری را نداریم. فکرهایی ناسالم که مدام ادامه پیدا می‌کنند و ما را تحت‌فشار می‌گذارند.
گاهی هم ممکن است برای آرام کردن خودمان شخص دیگر را پایین بیاوریم و بگوییم او این مهارت را خوب بلد نیست و واقعاً کاری انجام نداده است و کارش اهمیتی ندارد.

اما واکنش‌های هیجانی و غیرعاقلانه تنها به خودمان آسیب می‌زنند و فایده‌ای هم برایمان ندارند.

اول از همه باید این موضوع را طبیعی بدانیم که در هر کاری افرادی با مهارت بالاتر از ما وجود دارند که ممکن است با ما مشابه باشد اما در این زمینه از ما بهتر عمل کرده‌اند. این که در یک زمینه از ما قوی‌تر هستند به این معنی نیست که ما به طور کلی ضعیف‌تر هستیم. شاید ما در زمینه‌ای دیگر از آن‌ها بهتر عمل کرده باشیم. این مقایسه‌ای صحیح نیست که اگر در یک مهارت توانایی نداریم کل توانایی خودمان را زیر سؤال ببریم. شرایط افراد و سرعت یادگیری آن‌ها متفاوت است. لزوماً سریع‌تر مهارت یافتن در کاری موفقیت در ادامه آن کار را تضمین نمی‌کند. شاید کسی دیرتر به مهارت برسد اما بتواند به طور مؤثرتری از آن استفاده کند.

در مرحله بعد باید به یادگیری توجه کنیم و شروع به کار کردن کنیم. اگر کسی در زمینه ای از ما بهتر است یعنی زمان بیشتری صرف آن کرده است. پس ما هم می توانیم یادگیری را در این مسیر شروع کنیم و با صرف زمان و تلاش بیشتر در آن مهارت پیدا کنیم. زمان و انرژیمان را با عصبانیت یا تحقیر خود و افکار بیهوده هدر ندهیم. بلکه با کار کردن و زمان گذاشتن ما هم می توانیم پیشرفت کنیم. کافی است شروع به کار کنیم و ادامه دهیم و از حرکت نایستیم.

در آخر به این دقت کنیم که به جای عصبانیت از کسانی که پیشرفت بیشتری نسبت به ما داشته‌اند سعی کنیم از آن‌ها یاد بگیریم. با آن‌ها صحبت کنیم، در کارشان دقت کنیم و نقاط قوت آن‌ها را بشناسیم. به این شکل ما هم می‌توانیم در این مسیر بهتر شویم.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط