خواب شب وابسته به روز ما است

تنظیم زمان خواب و بیداری از دغدغه‌های بسیاری از ما است. خواب ما بر همه کارهای دیگرمان تأثیر می‌گذارد. مشخص بودن ساعت خواب و بیداری به کارهای دیگرمان نظم می‌دهد و کیفیت خواب بر انرژی روزانه و سلامت ما مؤثر است. من بارها سعی کرده‌ام ساعت خواب و بیداری‌ام را تنظیم کنم. برنامه‌هایی ریخته‌ام و مدتی را درگیر ساختن این عادت بوده‌ام. فارغ از میزان موفق بودن یا نبودن این برنامه‌ها مهم‌ترین نکته‌ای که یاد گرفته‌ام این است که خواب ما همان‌طور که بر همه کارهای دیگرمان تأثیر می‌گذارد از آن‌ها هم تأثیر می‌پذیرد.

کیفیت خواب به سبک زندگی ما بستگی دارد. گمان می‌کنیم اگر فقط به خودمان بگوییم از این به بعد هر روز صبح ساعت ۶ بیدار شویم و این کار را تکرار کنیم عادت خواب درست در ما تقویت می‌شود. تقریباً همه ما تجربه این را داریم که برای بیدار شدن سر ساعتی مشخص تلاش کرده باشیم. اغلب پس از چند روز تلاش کردن نمی‌توانیم ادامه دهیم و برنامه را رها می‌کنیم.

اگر می‌خواهیم خواب خوب و منظمی داشته باشیم باید به دیگر کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم هم توجه کنیم.  برای مثال:

  • اگر برنامه‌ای برای انجام کارهای روزانه‌مان نداشته باشیم مدام کارهایمان را به ساعت‌های بعدی روز موکول می‌کنیم و آخر شب که هیچ کاری نکرده‌ایم نمی‌خواهیم تمام شدن روز را بپذیریم و خوابمان نمی‌برد.
  • اگر در طول روز دغدغه‌هایی ذهنی داشته باشیم و با آزادنویسی یا صحبت کردن در مورد آن‌ها برون‌ریزی ذهنی نکرده باشیم شب این افکار اذیتمان می‌کنند.
  • اگر فعالیت بدنی نداشته باشیم و کل روز یک جا نشسته باشیم بدنمان به اندازه کافی خسته نشده و شب به راحتی به خواب نمی‌رویم.

پس می‌بینیم که جنبه‌های مختلف زندگی می‌توانند روی خواب ما تأثیر بگذارند و در برنامه‌ریزی برای خواب خوب نباید از آن‌ها غافل شویم. 

اگر می‌خواهیم مسئله خواب و بیداری‌مان به شیوه‌ای پایدار حل شود باید سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم. اگر می‌خواهیم عادت خواب درست به طور همیشگی در ما باقی بماند باید دائم بر کارهای روزانه‌مان مراقبت داشته باشیم. پس از توجه به کارهای روزانه است که می‌توانیم با مشخص کردن ساعت‌هایی دقیق برای خواب و بیداری ساعت خواب را هم تنظیم کنیم.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط