امروز چه کاری برای بهبود خوابم انجام می دهم/دادم؟

هر وقت جدی‌تر به کارهای روزانه‌ام فکر کرده‌ام تنظیم خواب و بیداری هم برایم مهم شده است. حدود دو ماه پیش قرار گذاشتم هر روز سه کار را رعایت کنم:

  • یکی این که هر شب قبل از خواب در مورد خواب بنویسم. در طول روز هم می‌نوشتم ولی شب را برای خودم اجباری کرده بودم. این طوری اهمیت موضوع را فراموش نمی‌کردم و باعث می‌شد هر شب کارهای روزانه‌ام را بررسی کنم.
  • دوم این که هر شب ساعت دوازده شب به رختخواب بروم، حتی اگر خوابم نمی‌آید. گاهی خوابم نمی‌برد اما بلند نمی‌شدم. اگر خیلی بی‌خوابی اذیت می‌کرد فقط چند صفحه کتاب می‌خواندم تا خوابم بگیرد. استفاده از گوشی را ممنوع کرده بودم.
  • و سوم این که در طول روز به کارهایم توجه کنم. خواب بر همه کارهای روزمان تأثیر می‌گذارد و از همه کارهای روزمان هم تأثیر می‌پذیرد. اگر در طول روز کارهایت را به عقب بیندازی شب دلت نمی‌خواهد بخوابی، اگر فعالیت بدنی نداشته باشی یا صبح خیلی دیر بیدار شده باشی بدنت خسته نشده و شب نمی‌توانی بخوابی.

همین سه نکته را رعایت می‌کردم. نوشتن قبل از خواب، ساعت دوازده در رختخواب و توجه به کارهایم در طول روز. از ابتدای کار خودم را درگیر ساعت بیداری نکرده بودم. فعلاً تمرکزم روی این بود که شب عادت کنم به موقع بخوابم.

یک نکته جالب این که قبلاً می‌گفتم من می‌خواهم زود بخوابم اما شرایط اجازه نمی‌دهد و نمی‌شود. این یک ماه فهمیدم زود خوابیدن بیشتر به خودم بستگی دارد تا شرایط. ممکن است در ماه چند روزی مهمان بیاید یا اتفاقی بیفتد که نتوان زود خوابید و به برنامه رسید، اما برخلاف تصورم بیشتر شب‌ها دست خودم بود و شرایط بیرونی آن چنان که فکر می‌کردم مانع بزرگی نبود.

یک ماه این کارها را انجام دادم و بعد از مدتی تغییراتی را در خودم احساس کردم. شب زودتر خوابم می‌برد، روزها سرحال‌تر بودم. به خواهرم می‌گفتم یک ماه است که ساعت دو شب را ندیده‌ام و این واقعاً خوشحال‌کننده بود.

کم کم دوباره از این روش فاصله گرفتم. چرا؟
یک علتش این بود که بعضی شب‌ها ننوشتم و نوشتن‌های قبل خواب کمتر شد.
 بعضی شب‌ها هم گفتم خب من که دارم هر شب دوازده می‌خوابم حالا اگر امشب ساعت یک بخوابم چیزی نمی‌شود.
بعد آرام آرام از این عادت فاصله گرفتم و ماه گذشته دوباره خواب و بیداری‌ام به هم ریخت.

الان که اثرات خواب بد را دوباره احساس می‌کنم تصمیم گرفته‌ام دوباره آن کارها را انجام دهم تا آن عادت در من شکل بگیرد. ولی این بار باید حواسم باشد که کارهای به ظاهر ساده را دست کم نگیرم و مستمر ادامه دهم. بهتر شدن خواب زمان می‌برد، باید حوصله کنم و هر شب رعایت کنم. 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط